• 06-51055466
  • Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Inbound versus Outbound marketing

Met Inbound marketing koop je geen aandacht maar verdien je het.

Outbound marketing is de traditionele manier van marketing communicatie, van zenden en massa communicatie. Voorbeelden zijn TV reclame en kranten advertenties. Online kun je denken aan grote blog of nieuws websites en sociale media waarbij je met commercials en advertenties het grote publiek probeert te bereiken.

Inbound marketing doet eigenlijk het tegenovergestelde. Je identificeert eerst je doelgroep (SOSTAC) en zet content marketing in waarbij je antwoord geeft op vragen van je klanten. Je zet de diverse kanalen zo in dat je de juiste persoon, op het juiste moment bereikt. Je trekt je klanten aan.

Maar Outbound marketing helemaal niet gebruiken is het kind met het badwater weggooien. Beschikt jouw doelgroep wel over internet? (65+) Of je bent net gestart en daardoor nog niet goed vindbaar? Een advertising campagne is dan de investering waard.

Op Interruptie gebaseerde marketing

Bij outbound marketing maak je gebruik van media met een grote massa (kijkers, volgers, abonnees, direct mail, etc) en onderbreek je hun aandacht met jouw advertenties. Door zorgvuldige planning en het bestuderen van de demografische gegevens hoop je dat een deel van het publiek tot de doelgroep behoord en over zal gaan tot aanschaf.

Op toestemming gebaseerde marketing

Bij Inbound marketing vraag je om toestemming zoals een email nieuwsbrief of webinar, en zet je in door:

  1. Te comminceren via kanalen waarvoor je toestemming hebt gekregen om via te communiceren.
  2. Je beantwoord gestelde vragen en verspreid het antwoord op internet in afwachting van diegene die ook die vraag hebben.

Met Inbound marketing bereik je een kleinere groep mensen maar deze willen wel je boodschap ontvangen. Ze zijn al geïnteresseerd, het is je doelgroep en daardoor heeft deze methode een hoger rendement.
Dankzij zoekwoorden onderzoek kun je de vragen beantwoorden over je dienst of product die je prospects zouden kunnen stellen bij het online zoeken naar de oplossing van hun probleem of vraagstuk.

Om dit in de juiste context te zetten. Een voorbeeld van op toestemming gebaseerde marketing waren de advertenties vroeger in de gouden gids. Mensen waren op zoek naar een oplossing voor een probleem dat ze hadden en als bedrijf kon je een advertentie plaatsen in die sectie (loodgieter, etc) en onderbrak je ze niet. Bedrijven gingen zich AAA of ABC noemen om maar zo'n goed mogelijke plaats te bemachtigen. Omdat het werkte!

Ben je de opmerking of het verhaal?

Met Outbound marketing moet je opvallen anders wordt je niet gezien. Je moet de aandacht zien te trekken in plaats van je waarde communiceren. Wanneer je op een beurs staat kun je de mooiste, grootste stand hebben met de beste give-away – maar je blijft de opmerking (stand) en niet het verhaal (de beurs). Wanneer je tijdens de finale van de voice of holland een fantastische reclame weet te ontwikkelen die enorm opvalt, keek men nog steeds TV voor de finale en blijf jij de opmerking.

Met Inbound marketing ben je het verhaal. Je bent de beurs, je bent de finale. Inbound marketing gaat over het creëren van goede content die je deelt. Het gaat over het vertellen van verhalen aan je doelgroep waar en hoe ze aangesproken willen worden. Het is inmiddels een cliché, maar delen is echt het nieuwe vermenigvuldigen. Het gaat om verleiden, aantrekken en helpen door op een open en transparante manier de dialoog aan te gaan.
Met inbound marketing ben je niet alleen de finale van de Voice of Holland, je bent de winnende finalist. Wanneer je Inbound marketing op de juiste manier inzet, geeft het je toegang tot geweldige distributie kanalen en hoef je niet te wachten tot de volgende beurs of kijkcijfer kanon. Je bereikt je doelgroep op verzoek, met precisie waarbij je toegang hebt tot je klanten en beïnvloeders binnen jouw branche.

 

 


© 2020 Nadine van Tilburg. All Rights Reserved.